دانستنی‌های گردشگری

معرفی چند بازی محلی کرمانی

  1. گولی یو “توپ بازی”

بچه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند و هر گروه با گروه مقابل دشمنن است، توپ را در هوا رها می‌کردند و هرکس که توپ را می‌گرفت می‌بایست به یک نفر از گروه مقابل بزند، اگر توپ به شخص می‌خورد سوخته بود و می‌بایست از بازی بیرون رود، اما اگر توپ را با دست می‌گرفت برنده بود و شخصی که توپ را زده بود می‌بایست از بازی بیرون رود.

  1. منقلی بدو

بچه‌ها گودال کوچکی حفر می‌کردند، چوبی روی آن گذاشته با چوب دیگری زیر آن می‌زدند و همراه با چرخش چوب می‌دویدند و فریاد می‌زدند “منقلی بدو” هر کس که موفق به گرفتن چوب می‌شد می‌بایست، آن‌را روی گودال بگذارد و همان کار را انجام دهد. در صورتی که چوب در فاصله کمی قرار می‌گرفت و یا به هوا نمی‌رفت بازیکن سوخته بود.

  1. چارباقله:

در گذشته وقتی زنان به کمک یکدیگر مقدار زیادی باقلا را پاک و دانه می‌کردند قبل از شروع کار، چارباقله را شرط می‌نمودند. بدین گونه که هر کدام باقلا چهاردانه ‌ای را می‌دیدند آن را در دستمال پنهان کرده و به دیگری می‌دادند و آن شخص بدون این که بداند در دستمال چیست دستمال را می‌گرفت و وقتی آن را باز می‌نمود، زنی که باقلارا به او داده بود می‌گفت “چار باقلای ما از شما” و بدین ترتیب خودش را برای یک میهمانی که پذیرایی آن باقلاپلو بود دعوت می‌کرد و شخصی که چارباقلا را گرفته بود آن مهمانی را می‌داد.

چارباقلا نذر یا کار واجبی نبوده فقط یک مهمانی دوستانه بوده است که برگزارشدن یا نشدنش هم بستگی به موقعیت برنده و بازنده داشته است.

  1. شاه و وزیر:

یک قوطی کبریت انتخاب کرده چهار طرفش را علامت‌گذاری می‌کردند یک طرف “شاه” یک طرف “وزیر” یک طرف “شیخ” و طرف دیگر “دزد” دوسر قوطی کبریت “هفت کله” گویند. بچه‌ها دور هم نشسته و به ترتیب قوطی را بالا می‌انداختند وقتی قوطی روی زمین می‌افتاد هر طرف که به سمت بالا قرار می‌گرفت شخص به همان نام خوانده می‌شد.

شاه در این بازی اختیارات زیادی دارد و وزیر صاحب شلاق می‌شود و به دستور شاه کسی را که دزد می‌شود شلاق می‌زند.

دزد جرمش از همه سنگین‌تر است کتک می‌خورد و از شاه و وزیر اطاعت می‌کند و مجبور به انجام هرکاری که شاه بگوید است مثلا شاه می‌گوید باید یکی از بازیکنان را بر گردن خود سوار کنی و چند دور اطراف حیاط بچرخانی، و یا اینکه دور حیاط معلق بزنی و…

شیخ بیشتر مورد بخشش قرار می‌گرفت و اگر کتک هم می‌خورد ضربات ملایم و بدون درد بودند.

در این بازی شلاق زدن دو گونه است و به دستور شاه اجرا می‌شد :

  1. آتشی (ضربات شدید)
  2. پنبه‌ای ( ضربات ملایم)

کسی که هفت کله می‌شده مجبور بوده یا 70 مرتبه خود را به زمین یا به دیوار بکوبد و یا اینکه به جای این تنبیه هفت مرتبه بازی را انجام دهد و در هر مرحله که دوست داشت بازی را متوف سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *